sábado, 26 de diciembre de 2015

Desembre 2015 al centre

De 8.00 a 14.3o hores
DATA: 2-12-2015
- OBJECTIUS:
-Docència Aula Oberta/Aula d’Acollida
- Com funciona l inici d’una “demanda d’intervenció”

- DESCRIPCIÓ DEL TREBALL:
Hi ha una demanda per part de la família de passar proves de Dislèxia a una lumne. Les psicopedagogues valoren que no hi ha necessitat ja que tenen l’alumne a classe i no consideren que sigui el cas.
Em comenten que elles NO  passen proves, o realitza l’EAP.

El tutor/ professor que fa la demanda ha d’omplir un full de “Demanda d’intervenció al Departament d’Orientació” , llavors el departament valora i  si s’escau demana a l’EAP una valoració.

Les proves més comunes són: PRODISCAT (n’hi ha per primària i per secundària),WISCH, AQUARVAC, ESCALA DE CONERS, ACHENVACH TRF (per professors) i el ACHENVACH YSR (pels alumnes, nens).

OBSERVACIÓ/REFLEXIÓ:

Hi ha moltes demandes, per tan han de prioritzar  casos, això fa que es centrin amb alumnes amb dictamen o alumnes amb problemes de comportament que suposen una queixa per part de la majoria de professors (“apagafocs”), i que alguns alumnes passin desapercebuts o no es puguin atendre amb els recursos existents.

DIA 9 DE DESEMBRE DE 2015
PLA D’ACTUACIÓ:

Avui hem parlat amb la Maite de possibles opcions relacionades amb el pla d'actuació, el qual constituirà el punt de partida en el desenvolupament del pràcticum II. Al no sé mestra he pensat que seria interessant que impliques també docència a l’aula.
Per això hem pensat que:

Elaboració d'un projecte de diversificació curricular de grup amb el fil conductor de “L’alimentació”, que es duria a terme a l’Aula Oberta, però que podria ser extensiu a tot el centre. Implicaria la coordinació amb diferents docents de l’AO introduir el treballar per projectes, redacció de material i activitats didàctiques i portar-ne una part a la pràctica amb els alumnes (docència).


CONCLUSIONS PRACTICUM I


Quan vaig decidir realitzar les practiques I tenia molt clar que les volia realitzar en un centre de secundària ja que vaig pensar que seria un àmbit complet i en el que veuria la realitat del dia a dia de molts psicopedagogs, a més jo no sóc mestre i vaig pensar que seria un àmbit que m’aportaria també una part de realitat que jo desconeixia, el dia a dia dels centres educatius. El fet de treballar a jornada completa ha fet que no pugui tenir tota la disponibilitat que voldria per anar variant els horaris, tot i treballar en una empresa privada em van posar facilitats per realitzar les pràctiques.

En les meves pràctiques he intentat anar recollint les diferents activitats que he realitzat i les diverses experiències que he observat durant les pràctiques. He conegut la figura del psicopedagog i d’altres professionals relacionats (docents departament, TIS, EAP, coordinadors, etc) en un centre de secundària, la complexitat de la tasca i la realitat del dia a dia. M’he pogut fer a la idea del funcionament global del centre on cada persona te unes tasques a desenvolupar i on es coordina amb altres professionals, i també la importància del treball en equip. He pogut conèixer un tipus de context d’intervenció psicopedagògica d’educació secundària, entendre les característiques pròpies d’aquest context, i posar en pràctica els aprenentatges adquirits al llarg de totes les assignatures cursades, així els obstacles i temes burocràtics a superar. També vull recalcar que jo no sóc mestre i per això el tema de la docència que realitza la meva tutora m’ha aportat un aprenentatge molt significatiu que potser per altres companys de la UOC no seria tan significatiu ja que per ells forma part del seu dia a dia, i que a mi m’ha aportat nous coneixements.He realitzat un  treball d’observació, d’anàlisi i de reflexió sobre la pràctica psicopedagògica professional i docent al centre gràcies a la col·laboració de la meva tutora, la Mercè i de diferents professionals del centre, als quals vull agrair la seva implicació i bona disposició a accedir a col·laborar amb les meves pràctiques. La meva primera fase de pràctiques m’ha donat peu i eines per poder adquirir idees per realitzar el pla d’intervenció del següent semestre, el qual basaré en el treball per projectes a l’Aula Oberta a través de la realització d’un projecte amb el fil conductor de “l’Alimentació”. El format de blog al principi vaig veure-ho una mica incòmode ja que era a la red i no sabia gaire com redactar-ho preservant la intimitat o de manera que ningú pogués identificar i relacionar el que deia amb les persones. Però per altra banda ha resultat l’oportunitat de compartir-ho amb tots els companys i companyes de la UOC, de la mateixa manera que he pogut retroalimentar-me dels seus blogs amb les seves experiències i reflexions, que en molts moments m’han aportat seguretat, informació i aprenentatge significatiu, per tat valoro molt positiu el format blog.


Autoavaluació

En el blog d'alguns companys he vist la realització d'una autoavaluació a partir de la rúbrica i m'ha resultat interessant provar de fer-la.

BASE A LA PAC 2
1. CAPACITAT PER A CERCAR INFORMACIÓ D’UN ÀMBIT CONCRET D’INTERVENCIÓ PSICOPEDAGÒGICA

He establert relació entre els propis coneixements conceptuals i el context d’intervenció. Crec que hi ha un ventall molt ampli d’informació la qual serà formació permanent.
2. CAPACITAT PER ELABORAR I SINTETITZAR INFORMACIÓ ESPECIALITZADA AMB INSTRUMENTS HABITUALS DE L’ÀMBIT PROFESSIONAL

El blog i les entrades son una manera d’organitzar la informació.  He realitzat una entrada “Materials de consulta” on vull recollir materials interessants que he trobat i on també recullo material que han cercat altres companys de la UOC i he trobat interessants i significatius.
3. CAPACITAT PER A ANALITZAR L’ACTIVITAT PSICOPEDAGÒGICA EN UNA INSTITUCIÓ EN UN ÀMBIT D’INTERVENCIÓ
He conegut aspectes de l’activitat psicopedagògica en un centre de secundària per analitzar-la, també he vist la complexitat de la tasca i alguns dels obstacles de la pràctica.
4. CAPACITAT PER ANALITZAR EN PROFUNDITAT UNA INTERVENCIÓ PSICOPEDAGÒGICA CONCRETA
M’ha resultat complexa analitzar el procés d’intervenció psicopedagògica considerant que hi ha diferents maneres de fer dins el centre i dins el propi departament. A vegades em costava veure la demanda real.
5. CAPACITAT PER A ADOPTAR UN COMPORTAMENT ÈTIC AMB LES PERSONES, LES INSTITUCIONS AIXÍ COM LA PRÀCTICA PROFESSIONAL
La capacitat d’adoptar una postura ètica penso que és un dels punts que més em defineixen, ja que acostumo a empatitzar amb els diferents membres i això fa que pugui orientar-los. Per altra banda hi ha situacions que no he pogut incloure en el blog ja que no sabia com redactar-les i he optat per ometre-les

lunes, 16 de noviembre de 2015

PROPOSTA DE PLÀ D'INTERVENCIÓ


.1 Treball per projectes a l’Aula Oberta.

El pla es basa en el treball per projectes a l’Aula Oberta de 4rt d’ESO a l’Institut JC. El treball per projectes afavoreix l’adquisició d’un tema, en el qual els protagonistes en el procés, les tasques es fan cooperativament i reflexionant sobre el propi procés. El pla consistirà en elaborar i implementar un projecte sota el títol de “Projecte d’alimentació” (sobirania alimentaria). El projecte ha d’incloure adaptació curricular de grup de l’Aula Oberta. Preparació i planificació de material didàctic per els alumnes, la majoria presenten dificultat d’aprenentatge. També d’incloure la introducció de nous materials TIC a les sessions (creació d’un Blog, cerques avançades, etc). Buscarem un projecte que sigui extensiu a tots els alumnes del centre.

Paraules Clau: Treball per projectes. Aprenentatge significatiu. Treball en equip. Treball cooperatiu. Reflexió

lunes, 9 de noviembre de 2015

PREAVALUACIONS I AVALUACIONS

TARDA DE 4 A 6  DIMARTS
DATA: 20 d’Octubre
TEMÀTICA: PREAVALUACIONS
OBJECTIUS:- Conèixer com funcionen, com s’estructuren i en que consisteixen les preavaluacions.                
DESCRIPCIÓ DEL TREBALL: -Assisteixo a les preavaluacions de 1r (hi ha alumnes de l’Aula d’Acollida) i de 3r.- El tutor va dient els noms dels alumnes per ordre de llista i els professors fan les aportacions, com va l’assignatura. La tutora en pren nota. Alguns alumnes es proposen per AO.
OBSERVACIÓ:
Els alumnes als que es fa incidència i es comenten normalment són els que la tutora haurà de trucar a la família ja que els han d’avisar que NO està aprovant els exàmens parcials. També es prenen decisions comunes sobre temes de conducta o normativa (ex. Avisar a alumnes que tenen costum d’arribar 5 minuts tard).
REFLEXIONS: Els estudiants sense NEE o que no tenen un comportament que distorsiona el funcionament de l’aula passen desapercebuts  més desapercebuts, es prioritza els alumnes amb dificultats per aprovar, en la dinàmica de la reunió de preavaluacions.

Novembre 2015 al centre

MATERIAL DE CONSULTA (WEBS, LLIBRES, LINKS)

Aqui vull fer un resum de material cercat per companys de la UOC i per mi que mhan resultat interessants per consultar:


VIDEO EDUCACIÓ JAPÓ:

https://www.youtube.com/watch?v=SgBLvE9t1No


MATERIAL ATENCIÓ NEE:
http://www.juntadeandalucia.es/educacion/nav/contenido.jsp?pag=/Contenidos/PSE/orientacionyatenciondiversidad/educacionespecial/ManualdeatencionalalumnadoNEAE

EDUCACIÓ EMOCIONAL:
http://blocs.xtec.cat/emocionat/2008/07/29/com-portar-a-la-practica-les-activitats-socioemocionals/

Contes per treballar les emocions:
http://natibergada.cat/35-contes-imprescindibles-per-treballar-les-emocions

Contes sobre el dol:
https://somdocentsblog.wordpress.com/2016/01/12/10-contes-per-treballar-el-dol-i-les-perdues-amb-els-infants/ 

WEB col.legi :
http://www.pedagogs.cat/


VIDEO ETIQUETES:
https://www.youtube.com/watch?v=OsI80AN05TE&feature=youtu.be

METODOLOGIA PER APRENDRE A LLEGIR:
https://youtu.be/HgE6G5chOnA (Glifing)
http://www.binding-edu.org/es/ (binding)


ARTICLE DIARI ARA SOBRE "educar també vol dir orientar":






RESUM TREBALL PER PROJECTES:



Octubre 2015 al centre

De 8.00 a 14.30 h
DATA: 14 d’Octubre
TEMÀTICA: TASCA DOCENT 
- OBJECTIUS:
- Conèixer el centre de pràctiques.
- Assistir a les classes docents pactades: socials, orientació, castellà AA, matemàtiques AO i  Tecnologia (fotografia) i acompanyar  la TIS (tècnica en integració social)
- Identificar els principals professionals del departament                      
- DESCRIPCIÓ DEL TREBALL: 
Docència amb els alumnes de secundària, Conèixer una part dels professionals del centre, alumnes de l’Aula Oberta, Aula d’acollida i optatives.
OBSERVACIÓ:
La I.V. (psicopedagoga) s’encarrega de la classe d'orientació professional, laboral i acadèmica. És una optativa nova d'aquest any. La classe prèvia es va passar un vídeo de l’entrevista de feina i en una et demanaven...”com et definiries?”. Avui la professora porta una llista d’adjectius, ja que va observar  manca de vocabulari per descriure’ns.
REFLEXIONS:
He parlat amb diferents docents i alumnes, m’estic situant al centre. Els professors m’expliquen l’assignatura i parlem de què podria aportar o col·laborar. La majoria fan una primera part de classe teòrica i una segona en la que introdueixen les TIC

TARDA DE 4 A 6  DIMARTS
DATA: 20 d’Octubre
TEMÀTICA: PREAVALUACIONS
OBJECTIUS:- Conèixer com funcionen, com s’estructuren i en que consisteixen les preavaluacions.                
DESCRIPCIÓ DEL TREBALL: -Assisteixo a les preavaluacions de 1r (hi ha alumnes de l’Aula d’Acollida) i de 3r.- El tutor va dient els noms dels alumnes per ordre de llista i els professors fan les aportacions, com va l’assignatura. La tutora en pren nota. Alguns alumnes es proposen per AO.
OBSERVACIÓ:
Els alumnes als que es fa incidència i es comenten normalment són els que la tutora haurà de trucar a la família ja que els han d’avisar que NO està aprovant els exàmens parcials. També es prenen decisions comunes sobre temes de conducta o normativa (ex. Avisar a alumnes que tenen costum d’arribar 5 minuts tard).
REFLEXIONS: Els estudiants sense NEE o que no tenen un comportament que distorsiona el funcionament de l’aula passen desapercebuts  més desapercebuts, es prioritza els alumnes amb dificultats per aprovar, en la dinàmica de la reunió de preavaluacions.

De 8.00 a 14.30 h
DATA: 21 d’Octubre
OBJECTIUS:
- Docència (AO, AA i optativa). Assistir a les classes docents pactades
- Conèixer i identificar els principals professionals del Departament de psicopedagogia                     
DESCRIPCIÓ DEL TREBALL: 
Docència amb els alumnes de secundària, Conèixer una part dels professionals del centre, alumnes de l’Aula Oberta, Aula d’acollida i optatives.
OBSERVACIÓ:
Els professors del Departaments son:
IV (1/2 jornada) a 2n i batxillerat
NR (TIS)  15h/setmana
MB tutora aula oberta 2
GA (3/4 de jornada) Aula d’acollida. És filòloga catalana, fa el suport lingüístic. Reforç
MS (tutora pràctiques), 1r, 3r i 4rt d’ESO
A les aules obertes la majoria de personal és del Departament de
REFLEXIONS:A les Aules Obertes (3r i 4rt) la majoria de personal és del Departament de Psicopedagogia, però hi ha alguns professors d’altres Departaments; a l’aula Oberta 1 (3r) IV (anglès), NO (projecte Hort), XR (educació física) i l’IV (dibuix).A l’aula Oberta 2 (4rt) IV (anglès), però dos dies a la setmana van a fer pràctiques a empreses
MATERIAL PER INVESTIGARDossier del professorat (document del centre de pràctiques).
Guia del professorat novell
De 8.00 a 14.30 h
DATA: 28 d’Octubre
OBJECTIUS:
- Docència (AO, AA i optativa). Assistir a les classes docents pactades
- Conèixer i veure com funciona una reunió amb l’EAP
-Temes a prioritzar amb l’EAP
- Com es coordinen i distribueixen les tasques.
DESCRIPCIÓ DEL TREBALL: 
Les reunions són habitualment són el 1r i 3r dimecres de cada mes. Els assistents: L (treballadora social Ajuntament), A (Treballadora social EAP), M (psicopedagoga EAP), Núria (TIS) i la MJ (coordinadora pedagògica del centre i membre equip directiu). La M (psicopedagoga i tutora meva) avui s’excusa per motius personals, però  sempre assisteix a les reunions.
És una reunió de coordinació d’inici de curs (Centre/EAP).
OBSERVACIÓ:
-Es repassa la llista d’alumnes i les noves incorporacions (A, B). Els alumnes que venen de CRAES son tots B, però amb currículum ordinari.M’expliquen que per ser de Dictamen han de tenir 3r i 4rt suspès, si no és el cas és un nen d’informe. Parlen dels canvis de centre d’inspecció fora de plas (inspecció dóna via), ja que això representa un gran inconvenient al centre. Exemple: un alumna matriculada a 4rt (prové de l’escola PC), que han inscrit a 4rt al nostre centre (JC), ara l’han de canviar a 3r perquè no el tenia aprovat i l’alumne ja te el material,  no cap al grup, etc. Exposen els inconvenients  del cas del trasllat (manca informació en els tràmits).
- Comenten alumnes que els que serien de la USE, però aquí al centre no n’hi ha. Des de l’EAP diu que per entrar s’han de complir uns requisits. Demanen més recurosos. Des de l’EAP diu que s’ha de seguir el protocol; demanar més hores al Departament per nen/es que requereixen més atenció especial. La M (COORDNINADORA PED.) i la N (TIS) demanen més hores per atendre els nens amb NEE, ja que els ha mancat traspàs d’informació, ja que hi ha alumnes que tenen moltes més necessitats de les que se’ls va dir
-  L’EAP informa del programa de garantia Juvenil CREACCIO, per joves que han acabat l’ESO i no fan res o estan en un PFI en el que no funcionen o no han superat. És per alumnes de 16 a 29 anys. Els poden adreçar al punt jove de la Farinera de Vic . En aquest moment estan fent entrevistes. La idea d’aquest projecte és fer tasts (esports, perfil professional i pràctiques a empreses). Només cal ESO finalitzada, no aprovada. Demanen llista al centre d’algun alumne que estigui fora del sistema educatiu i pugui encaixar. Faran repàs i passaran dades al’EAP.
REFLEXIONS: 
La coordinació amb altres entitats externes ha de millorar per no desgastar els professionals, per optimitzar recursos, etc.
Per altra banda miraré informació USE, com funcionen les inscripcions i traspàs d’expedients,etc

La Tècnica en integració social (TIS)

Entrevista a la TUTORA, psicopedagoga del centre

sábado, 24 de octubre de 2015

Introducció al Centre de Pràctiques

L’antic Institut de Batxillerat i actual Institut d’Ensenyament Secundari  de Vic, que es troba en una comarca on tant la indústria com la producció agrària i ramadera mantenen un equilibri que no és gaire freqüent a Catalunya. Aquest va ser el primer centre públic de batxillerat a la comarca d’Osona i porta el nom  en homenatge a un jurisconsult medieval dels segles XIV i XV, que va ser oficial de la cort i conseller reial.
L’edifici se situa al nord-oest del municipi, en una zona que fa poc anys es podia considerar com a agrícola però que actualment és una zona d’equipaments esportius i educatius i amb un fort increment de l’habitatge en els últims anys. Va se fundat l’any 1968, en el moment en què es van crear nombrosos centres educatius a causa de l’augment de la població estudiantil a tot l’Estat. Poc després de la seva fundació, durant els anys 70, va desenvolupar un paper força actiu en la lluita antifranquista de la comarca, sobretot entre els estudiants en règim de nocturn (que ja no hi ha es), que durant molts anys va ser el torn més nombrós del centre. També va ser un dels primers instituts de Catalunya en usar la llengua catalana com a primera llengua de comunicació.
En els primers anys s’hi feien estudis de BUP i COU. Actualment s’hi imparteixen els estudis d’ESO i els estudis de Batxillerat en les modalitats Ciències i Tecnologia i humanitats i Ciècnies socials.
El centre disposa d’una gran sala d´actes que es facilita ocasionalment a entitats perquè realitzin activitats. També disposa de biblioteca, laboratoris independents de física, química i de ciéncies naturals, aula de música, aules de tecnologia, aules d’Informàtica, aules de dibuix i plàstica, bar, pistes esportives i gimnàs cobert. En els darrers anys s’ha fet una remodelació general de tot l’edifici.
Jo vaig ser alumne d'aquest centre fa 20 anys, vai fer-hi el COU!ç