sábado, 26 de diciembre de 2015

Desembre 2015 al centre

De 8.00 a 14.3o hores
DATA: 2-12-2015
- OBJECTIUS:
-Docència Aula Oberta/Aula d’Acollida
- Com funciona l inici d’una “demanda d’intervenció”

- DESCRIPCIÓ DEL TREBALL:
Hi ha una demanda per part de la família de passar proves de Dislèxia a una lumne. Les psicopedagogues valoren que no hi ha necessitat ja que tenen l’alumne a classe i no consideren que sigui el cas.
Em comenten que elles NO  passen proves, o realitza l’EAP.

El tutor/ professor que fa la demanda ha d’omplir un full de “Demanda d’intervenció al Departament d’Orientació” , llavors el departament valora i  si s’escau demana a l’EAP una valoració.

Les proves més comunes són: PRODISCAT (n’hi ha per primària i per secundària),WISCH, AQUARVAC, ESCALA DE CONERS, ACHENVACH TRF (per professors) i el ACHENVACH YSR (pels alumnes, nens).

OBSERVACIÓ/REFLEXIÓ:

Hi ha moltes demandes, per tan han de prioritzar  casos, això fa que es centrin amb alumnes amb dictamen o alumnes amb problemes de comportament que suposen una queixa per part de la majoria de professors (“apagafocs”), i que alguns alumnes passin desapercebuts o no es puguin atendre amb els recursos existents.

DIA 9 DE DESEMBRE DE 2015
PLA D’ACTUACIÓ:

Avui hem parlat amb la Maite de possibles opcions relacionades amb el pla d'actuació, el qual constituirà el punt de partida en el desenvolupament del pràcticum II. Al no sé mestra he pensat que seria interessant que impliques també docència a l’aula.
Per això hem pensat que:

Elaboració d'un projecte de diversificació curricular de grup amb el fil conductor de “L’alimentació”, que es duria a terme a l’Aula Oberta, però que podria ser extensiu a tot el centre. Implicaria la coordinació amb diferents docents de l’AO introduir el treballar per projectes, redacció de material i activitats didàctiques i portar-ne una part a la pràctica amb els alumnes (docència).


CONCLUSIONS PRACTICUM I


Quan vaig decidir realitzar les practiques I tenia molt clar que les volia realitzar en un centre de secundària ja que vaig pensar que seria un àmbit complet i en el que veuria la realitat del dia a dia de molts psicopedagogs, a més jo no sóc mestre i vaig pensar que seria un àmbit que m’aportaria també una part de realitat que jo desconeixia, el dia a dia dels centres educatius. El fet de treballar a jornada completa ha fet que no pugui tenir tota la disponibilitat que voldria per anar variant els horaris, tot i treballar en una empresa privada em van posar facilitats per realitzar les pràctiques.

En les meves pràctiques he intentat anar recollint les diferents activitats que he realitzat i les diverses experiències que he observat durant les pràctiques. He conegut la figura del psicopedagog i d’altres professionals relacionats (docents departament, TIS, EAP, coordinadors, etc) en un centre de secundària, la complexitat de la tasca i la realitat del dia a dia. M’he pogut fer a la idea del funcionament global del centre on cada persona te unes tasques a desenvolupar i on es coordina amb altres professionals, i també la importància del treball en equip. He pogut conèixer un tipus de context d’intervenció psicopedagògica d’educació secundària, entendre les característiques pròpies d’aquest context, i posar en pràctica els aprenentatges adquirits al llarg de totes les assignatures cursades, així els obstacles i temes burocràtics a superar. També vull recalcar que jo no sóc mestre i per això el tema de la docència que realitza la meva tutora m’ha aportat un aprenentatge molt significatiu que potser per altres companys de la UOC no seria tan significatiu ja que per ells forma part del seu dia a dia, i que a mi m’ha aportat nous coneixements.He realitzat un  treball d’observació, d’anàlisi i de reflexió sobre la pràctica psicopedagògica professional i docent al centre gràcies a la col·laboració de la meva tutora, la Mercè i de diferents professionals del centre, als quals vull agrair la seva implicació i bona disposició a accedir a col·laborar amb les meves pràctiques. La meva primera fase de pràctiques m’ha donat peu i eines per poder adquirir idees per realitzar el pla d’intervenció del següent semestre, el qual basaré en el treball per projectes a l’Aula Oberta a través de la realització d’un projecte amb el fil conductor de “l’Alimentació”. El format de blog al principi vaig veure-ho una mica incòmode ja que era a la red i no sabia gaire com redactar-ho preservant la intimitat o de manera que ningú pogués identificar i relacionar el que deia amb les persones. Però per altra banda ha resultat l’oportunitat de compartir-ho amb tots els companys i companyes de la UOC, de la mateixa manera que he pogut retroalimentar-me dels seus blogs amb les seves experiències i reflexions, que en molts moments m’han aportat seguretat, informació i aprenentatge significatiu, per tat valoro molt positiu el format blog.


Autoavaluació

En el blog d'alguns companys he vist la realització d'una autoavaluació a partir de la rúbrica i m'ha resultat interessant provar de fer-la.

BASE A LA PAC 2
1. CAPACITAT PER A CERCAR INFORMACIÓ D’UN ÀMBIT CONCRET D’INTERVENCIÓ PSICOPEDAGÒGICA

He establert relació entre els propis coneixements conceptuals i el context d’intervenció. Crec que hi ha un ventall molt ampli d’informació la qual serà formació permanent.
2. CAPACITAT PER ELABORAR I SINTETITZAR INFORMACIÓ ESPECIALITZADA AMB INSTRUMENTS HABITUALS DE L’ÀMBIT PROFESSIONAL

El blog i les entrades son una manera d’organitzar la informació.  He realitzat una entrada “Materials de consulta” on vull recollir materials interessants que he trobat i on també recullo material que han cercat altres companys de la UOC i he trobat interessants i significatius.
3. CAPACITAT PER A ANALITZAR L’ACTIVITAT PSICOPEDAGÒGICA EN UNA INSTITUCIÓ EN UN ÀMBIT D’INTERVENCIÓ
He conegut aspectes de l’activitat psicopedagògica en un centre de secundària per analitzar-la, també he vist la complexitat de la tasca i alguns dels obstacles de la pràctica.
4. CAPACITAT PER ANALITZAR EN PROFUNDITAT UNA INTERVENCIÓ PSICOPEDAGÒGICA CONCRETA
M’ha resultat complexa analitzar el procés d’intervenció psicopedagògica considerant que hi ha diferents maneres de fer dins el centre i dins el propi departament. A vegades em costava veure la demanda real.
5. CAPACITAT PER A ADOPTAR UN COMPORTAMENT ÈTIC AMB LES PERSONES, LES INSTITUCIONS AIXÍ COM LA PRÀCTICA PROFESSIONAL
La capacitat d’adoptar una postura ètica penso que és un dels punts que més em defineixen, ja que acostumo a empatitzar amb els diferents membres i això fa que pugui orientar-los. Per altra banda hi ha situacions que no he pogut incloure en el blog ja que no sabia com redactar-les i he optat per ometre-les